Táto inštalácia skúma, ako sa symbol úsmevu – od emodži až po reklamný plagát – stal univerzálnym znakom poslušnosti, popkultúrnej masky aj kultúrneho zneužitia. Kto má právo sa usmievať, a kto len predstiera?
Nina A. Šošková kladie otázku, ako používať humor, iróniu a vizuálnu kultúru internetu na dekódovanie každodennej emocionality v dobe permanentnej krízy – klimatickej, politickej, urbanistickej. Výstavný priestor sa stáva scénou, kde úsmev slúži ako nástroj kritiky i obrany.
Digitálne smajlíky sa stretávajú s vážnymi knihami, TikTok paródie narúšajú tradičnú vážnosť a popkultúrne referencie fungujú ako prostriedok kritického pohľadu. Smiley tváre, meme estetika a reklamná typografia vytvárajú vizuálny jazyk, ktorý je zároveň sentimentálny aj subverzívny.
Dielo je komplexnou úvahou o ambivalentnej povahe úsmevu v súčasnej spoločnosti. Umelkyňa brilantne odhaľuje, ako sa zdanlivo pozitívny symbol transformoval z úprimného prejavu radosti na multifunkčný nástroj kamufláže, konformity a dokonca aj ako zbraň. Od digitálnych emodži, ktoré zjednodušujú komplexné emócie, cez reklamné slogany manipulujúce s pocitmi, až po úsmev ako formu autocenzúry a prežitia v neustále sa meniacej a často nepriateľskej realite.
Použitím humoru, irónie a vizuálnej kultúry internetu umelkyňa vytvára priestor na zamyslenie sa nad vlastnými úsmevmi a tým, čo sa za nimi naozaj skrýva. Inštalácia tak nie je len kritikou povrchnosti a pretvárky, ale aj výzvou k autenticite a preskúmaniu vlastných emocionálnych reakcií v dobe, keď „hlavne sa usmievaj“ môže byť nielen radou, ale aj tichým príkazom.
Objekty sú ručne vytvorené z pravej slovenskej vlny.
Nina A. Šošková (1983) je slovenská sochárka, zakladateľka o.z. Vytvorené na Slovensku a značky contemporary_suvenir. Je autorkou a organizátorkou medzinárodného public art festivalu MEDZICENTRUM (2010–2018) a projektu Outdoor gallery. V rokoch 2015 – 2022 realizovala cyklus Umenie pre verejný priestor v Dome umenia/Kunsthalle Bratislava a v DOT.Gallery.
NINA A. ŠOŠKOVÁ / JUST KEEP SMILING!
This installation explores how the symbol of the smile – from emojis to advertising posters – has become a universal sign of obedience, pop-cultural mask, and cultural exploitation. Who has the right to smile, and who only pretends?
Nina A. Šošková asks how humor, irony, and the visual culture of the internet can be used to decode everyday emotions in an age of ongoing crises – climatic, political, and urban. The exhibition space becomes a stage where the smile serves as both a tool of critique and defense.
Digital smileys meet serious books, TikTok parodies disrupt traditional solemnity, and pop-cultural references act as tools of critical reflection. Smiley faces, meme aesthetics, and advertising typography create a visual language that is as sentimental as it is subversive.
This artwork is a complex reflection on the ambivalent nature of the smile in contemporary society. The artist brilliantly reveals how this seemingly positive symbol has transformed from a sincere expression of joy into a multifunctional tool for camouflage, conformity, and even as a weapon. From digital emojis that simplify complex emotions, through advertising slogans that manipulate feelings, to the smile as a form of self-censorship and survival in a constantly changing and often hostile reality.
By using humor, irony, and internet visual culture, the artist creates a space for viewers to reflect on their own smiles and what truly lies behind them. The installation is not only a critique of superficiality and pretense but also a call for authenticity and exploration of one’s emotional responses in a time when “just keep smiling” may be not only advice but also a silent command.
The objects are handmade from genuine Slovak wool.


